Mazda RX-7 – klasyka na czterech kołach

Okrzyknięty przez wielu za najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek pojawił się w Japonii i na świecie, Mazda RX - 7 może się pochwalić bardzo bogatą historią. Prace nad tym modelem trwały blisko 17 lat, zanim w końcu w roku 1978 pierwszy egzemplarz pojawił się na ulicach. Nie byłoby to możliwe bez wytrwałości zespołu japońskich inżynierów samochodowych i projektantów, działających pod kierownictwem Kenichi Yamamoto. Przyczynili się ono do rozwoju silnika Wankela, a także silnika obrotowego. Gdyby nie oni, to zaprojektowanie niezwykłych, wysokiej klasy samochodów sportowych, nigdy nie byłoby możliwe.   Początki modelu W 1961 roku japońska firma Toyo Kogyo, której nazwę później zmieniono na Mazda, stała się licencjonowanym odbiorcą niemieckim patentów NSU Opel. Tym samym zyskała pełne prawa do opracowania nowego silnika obrotowego. Silnik obrotowy zostaje nazwany od nazwiska swojego wynalazcy Wankla. Silnik nie posiadał tłoków ani wału korbowego. Zamiast tego składał się z prostego w budowie wtryskiwacza paliwa i łopatek wirnika, które rozciągały się wokół centralnego wału napędowego. Wał został połączony z tylnym mechanizmem różnicowym, którzy przekazywał napęd na koła. Teoretycznie, silnik obrotowy jest o wiele lepszy w działaniu od wszystkich pozostałych jednostek napędowych. Zawdzięcza to swojej prostej konstrukcji. Posiada o wiele mniej ruchomych części, przez co jest bardziej wytrzymały.   Informacje techniczne Mazda RX- 7 jest samochodem o nadwoziu 2+2. To małe sportowe coupe posiadało hardtop, i doskonale wyprofilowaną, aerodynamiczną sylwetkę, która była majstersztykiem ówczesnego kunsztu świata motoryzacji. Aż do tej pory ten kształt jest uznawany za wzór godny naśladowania. Konstrukcja samochodu została w całości zbudowana wokół zapewnienia najlepszych warunków pracy dla silnika i układu wydechowego. Niewielka waga samochodu, w porównaniu ze 100 KM generowanymi przez obrotowy silnik zapewniała niesamowicie ekscytujące doznania z jazdy. Niestety, jazda tym samochodem nie należała do najtańszych. Silnik Wankla przy swoich licznych zaletach miał jedną istotną wadę – był bardzo paliwożerny. Pomimo tego, RX- 7 był kochany przez wszystkich fanów motoryzacji. Pojawił się równeż w wielu programach telewizyjnych, reklamach i filmach. Produkcja Mazdy RX - 7 13B trwała do 1988 roku. Był to wówczas model serii IV.